Zeg, bent u niet die dame van de columns? Ik lees de stukjes die u schrijft met uw arts graag. Informatief en erg leuk om te lezen!”

Beste Menno,

Sinds ik met jou een column schrijf, word ik regelmatig aangesproken. Soms gebeurt dit op ‘logische’ plaatsen, zoals bij jou in de apotheek als ik op mijn medicatie wacht. Het zijn dan medepatiënten die onze columns lezen op Facebook of op de website van Oosterwal of In de huid van. Maar ook vrienden en bekenden laten me weten onze stukjes graag te lezen. Mijn ervaring met eczeem, in combinatie met jouw kennis in deze, leest lekker weg als ik de recensies mag geloven. De enthousiaste commentaren maken het schrijven van de column nóg leuker. Bovendien ben ik blij op deze manier samen met jou meer bekendheid te kunnen geven aan de aandoening atopisch eczeem.

Wat ik ook regelmatig terug krijg van mensen, is de bijzondere band die jij en ik hebben. Er is in mijn vriendenkring niemand die vreemd opkijkt als ik het over Menno heb. In mijn leven is het heel gewoon jou er als rode draad doorheen geweven te hebben. Ik kom al bijna 20 jaar bij je en kan inmiddels wel zeggen dat we lief en leed gedeeld hebben samen.

Dat je als arts niet met alle patiënten een blog schrijft is logisch. Toch lijkt het hebben van een goede werkrelatie met je arts voor veel patiënten minder logisch dan gedacht. Zoals de gang naar de Rechtbank voor velen geen dagelijks werk is, zo lijkt de gang naar een specialist eveneens voor velen een spannende exercitie. Tijdsdruk, zenuwen en ‘opkijken tegen’ zijn veel gehoorde reacties van patiënten die kampen met een minder goede werkrelatie met hun arts. Ook het ‘niet gehoord of begrepen voelen’ of simpelweg de taal van de arts niet begrijpen, is een veel gehoorde klacht.

Zo kan het gebeuren dat je als patiënt op je reis terug naar huis constateert dat de helft van je vragen onbeantwoord is gebleven en je niet alles hebt gezegd wat je tevoren wél had ingestudeerd. En de volgende afspraak staat pas gepland over 6-8 weken!!

Weet je Menno, niet iedere arts is even makkelijk benaderbaar als jij bent. Toch willen we als patiënt wél allemaal gehoord, gezien en begrepen worden. Wat is jouw gouden tip als arts, die wij als patiënt ter harte kunnen nemen en die de werkrelatie ten goede komt?

Groetjes! Christa

Beste Christa,

Het is eigenlijk heel apart dat we dit onderwerp moeten bespreken in onze columns. En inderdaad, het is een gegeven dat dokters steeds minder tijd hebben voor hun patiënten. Tenminste zo lijkt het.

We worden in ons vak uitgebreid bestookt met allerlei extra administratieve handelingen. Deze zijn nodig, maar het lijkt of we soms meer tijd moeten besteden aan onze verslaglegging dan aan degene waar het om gaat. Oprechte aandacht is er niet altijd en vaak wint de computer het. Het is soms een moeizame aandachtsverdeling voor ons. Ik denk dat binnen de gezondheidszorg een aantal dingen logistiek anders geregeld kunnen worden. Dokters zijn vaak te veel bezig met taken die prima door anderen uitgevoerd kunnen worden. Goede ondersteuning van assistentes is hierbij van groot belang. Dan kunnen wij weer de aandacht geven aan de mens die voor je zit.

Atopisch eczeem is een chronische huidaandoening die gepaard gaat met pieken en dalen. Voor het eczeem en natuurlijk andere chronische huidaandoeningen, zoals psoriasis, is het van groot belang dat je een goede band hebt met je dermatoloog. Met name als het minder goed met je gaat moet er hulp en ondersteuning voor je zijn. Het is dan ook logisch dat je, door de jaren heen, een band opbouwt met je huidarts. Het is fijn als je daar terecht kunt op de momenten dat je weer gek wordt van de jeuk of wanneer het eczeem je even boven het hoofd groeit. Bovendien moeten we ons realiseren dat een dokter zonder patiënten geen dokter is! Je dermatoloog zit er dan ook voor jou.

Ook als het tijd technisch even niet lukt is het handig dat je er samen uitkomt.  Als je het gevoel hebt dat er onvoldoende tijd voor je is, zou ik dat gewoon aangeven aan je dermatoloog. Je kunt ook vragen of het mogelijk is een dubbele afspraak te boeken bij een volgend consult. Een ander goed hulpmiddel is een briefje te maken met punten die je wil vragen. Laat dat ook duidelijk zien en geef aan dat je die punten sowieso wil bespreken. Natuurlijk kan het zijn dat niet alles lukt tijdens je bezoek. Probeer dan in elk geval met elkaar eerst de vragen te beantwoorden die voor jou het belangrijkste zijn.

Een ander punt is, dat je ook interesse in elkaar hebt. Vraag ook eens hoe het met je dermatoloog gaat. Menigeen zal verbaasd reageren op die vraag. Het zet soms de relatie die je met elkaar hebt opgebouwd, nét even in een ander daglicht.

Groetjes, Menno

Wil je Christa en Menno’s volgende blog niet missen? Volg ons dan op Facebook

GZNL.GZ.18.12.0350d